Geplaatst op
16/03/2023
Leestijd
3 min leestijd
Categorie
Algemeen

De wereld van Product Data kan verwarrend zijn met zijn diverse terminologie en concepten. We inspireren en begeleiden je graag in de fascinerende wereld van Product Information Management (PIM), evenals het onderscheid tussen PIM, MDM (Master Data Management) en PLM (Product Lifecycle Management) en we geven je de sleutel tot een succesvol PIM.

PIM als motor voor je verkoopproces

PIM ondersteunt je verkoopproces door het leveren van gedetailleerde productinformatie aan jou en je (potentiële) klanten. De informatie die bijgehouden wordt kan je op een eenvoudige manier ter beschikking stellen voor andere toepassingen (denk aan offline catalogus of e-commerce platformen). Dit kunnen specifieke eigenschappen zoals bijvoorbeeld: kleur, specificaties en afmetingen, maar ook media. Denk maar aan afbeeldingen en bestanden zoals technische fiches.

De kunst van productverrijking

Productverrijking is een cruciaal aspect van PIM. Productverrijking houdt in dat er extra informatie wordt toegevoegd aan een product, om het product beter te beschrijven en zo aantrekkelijker te maken voor klanten. Aan de hand van een praktijkvoorbeeld leggen we uit wat dit precies inhoudt:
Stel, een meubelgroothandel wil alle informatie over hun meubels centraal beheren. Een tafel heeft bijvoorbeeld verschillende eigenschappen zoals vorm, materiaal van het tafelblad, vorm van de poten, regio, jaartal, passende gerechten en volume. Deze informatie is essentieel voor uw klanten, maar wordt zelden opgenomen in een ERP-systeem.

Eén betrouwbare bron van informatie

Het beheren en delen van productinformatie kan uitdagend zijn, vooral wanneer er bijvoorbeeld verschillende Excel-bestanden circuleren in je onderneming én bij je klanten. Een PIM-oplossing helpt je deze uitdagingen aan te pakken, waardoor er meer tijd vrijkomt binnen uw organisatie. Als iedereen steeds de correcte en actuele informatie heeft, wordt er niet alleen tijd bespaart, maar er worden ook minder fouten gemaakt. Dit kan resulteren in hogere conversieratio’s, minder retouren en tevreden klanten. Het biedt ook de mogelijkheid om producten beter te differentiëren van concurrenten en kan helpen om nieuwe markten en klanten aan te boren.

Gebruikerstraining: de sleutel tot succes

Een succesvolle implementatie van een PIM-systeem vereist niet alleen het in kaart brengen van uw behoeften en het configureren van het systeem, maar ook het trainen van uw gebruikers. Focus op het “waarom” van de PIM-toepassing en zorg voor continuïteit in de training van nieuwe medewerkers en updates.

Een PIM-systeem dat wordt opgelegd door de IT-afdeling, mist vaak draagvlak binnen de organisatie. Betrek verschillende afdelingen, zoals Marketing, Sales, R&D, IT en Customer Service, bij het PIM-traject. Heldere verantwoordelijkheden en goede afspraken zorgen voor een succesvolle samenwerking en een succesvol PIM.

 

GAC Business Solutions streeft ernaar samen met u te groeien. Kies een schaalbare PIM-oplossing die past bij de groei van uw productaanbod en de informatie die u aan uw klanten verstrekt. Wilt u uw huidige of toekomstige PIM-uitdagingen bespreken met één van onze PIM-experts? Neem contact met ons op via info@gac.be of bel ons.

YOU GAC
Growing Together