Versterk je marketing met PIM
Een PIM-systeem gebruik je natuurlijk om je productgegevens te centraliseren, beheren en verrijken. Dat resulteert in betere productgegevens, wat weer kan leiden tot een betere klantervaring. En die klantervaring speelt natuurlijk een grote rol in je marketing. Je PIM-systeem kan je marketingstrategie dan ook zeker ondersteunen. We vertellen je graag de vijf manieren waarop een PIM-systeem nuttig kan zijn voor marketing!
1. Altijd de juiste productinformatie
We weten allemaal dat, door je productinformatie te centraliseren in een PIM-systeem, het beheer ervan een stuk makkelijk wordt. En ook een stuk minder foutgevoelig. Zo kun je gemakkelijk consistente en accurate productinformatie verspreiden op verschillende platforms zoals je website en social media. Hoe dat precies bijdraagt aan je marketing? Simpel. Kleine foutjes in de productinformatie kunnen er snel voor zorgen dat een aankoop niet doorgaat. Denk aan afmetingen, serienummers of zelfs prijzen die verkeerd staan. Dat kan je heel wat klanten kosten!
2. Snellere time-to-market
Worden er regelmatig nieuwe producten gelanceerd? Ook dan helpt een PIM-systeem bij je marketing. Je marketingteam kan deze nieuwe producten namelijk sneller én efficiënter lanceren, doordat alle informatie op één plek is verzameld.
3. Verbeter je klantbeleving
Doordat alle gedetailleerde productinformatie, zoals afbeeldingen, beschrijvingen en specificaties eenvoudig beschikbaar zijn, ontstaat een betere klantbeleving. Hoe meer informatie je aan een potentiële klant kan geven, des te groter de kans op conversie is. Daarnaast zorgt het ook voor vertrouwen; mensen kopen graag iets bij een bedrijf dat de zaken duidelijk op orde heeft.
4. Personalisatie en segmentatie
Heb je al je productdata op orde? Dan is het ook een stuk makkelijker om aangepaste content te maken voor specifieke klantsegmenten of markten. En we weten allemaal, hoe beter de content op je doelgroep is afgestemd, des te groter de kans op succes! Met een PIM-systeem kun je gemakkelijk productinformatie op maat aanpassen voor verschillende doelgroepen, regio’s of talen. Over een sterke doelgroepsegmentatie gesproken!
5. Efficiëntere omnichannel marketing met een PIM-systeem
Je kunt je PIM-systeem integreren met verschillende marketingkanalen. Denk daarbij aan e-commerceplatforms, social media en ook printmateriaal. Zo kun je eenvoudig én automatisch productinformatie distribueren naar meerdere kanalen. Hierdoor versterk jij je omnichannel marketingstrategie!
Maak je marketing efficiënter met PIM
Kortom, wanneer je een PIM-systeem hebt, maak je je marketing een stuk efficiënter. Alle afdelingen, van sales tot marketing, hebben direct inzicht in de juiste productgegevens. Het nauwkeurige, efficiënte en consistente beheer wat een PIM-systeem brengt, zorgt voor effectievere campagnes en een betere klantbeleving. Meer weten over wat een PIM-systeem voor jouw marketing kan betekenen? We vertellen je graag meer!