Geplaatst op
13/06/2024
Leestijd
5 min leestijd
Categorie
Business Central

Een efficiënte marktintroductie is voor ondernemingen een bepalende factor voor succes, gezien de scherpe concurrentie en de hoge verwachtingen van klanten. Productinformatiebeheer (PIM) en Enterprise Resource Planning(ERP) spelen hierin een cruciale rol. Laten we eens kijken hoe deze technologieën bijdragen aan een snellere time-to-market, wat zowel efficiëntie als winstgevendheid ten goede komt.

Wat betekenen PIM en ERP?

Een PIM-systeem verzamelt, beheert, en verrijkt productgegevens, brengt deze samen in één database en verspreidt de informatie naar verschillende verkoopplatformen. Zo garandeer je overal consistente en correcte productdetails.

Een ERP-systeem automatiseert en vereenvoudigt bedrijfsprocessen zoals voorraadbeheer, boekhouding, inkoop, projectbeheer, risicobeheer en naleving van regelgeving, en beheer van de toeleveringsketen.

Het versnellen van de time-to-market

Data en processen integreren

De combinatie van PIM- en ERP-systemen bevordert een snellere time-to-market door productgegevens en bedrijfsprocessen naadloos te synchroniseren. Bijgewerkte productinfo in het PIM wordt onmiddellijk gesynchroniseerd met het ERP, wat zorgt voor real-time toegang tot actuele data. Dit beperkt de tijd nodig voor productupdates en brengt nieuwe producten sneller op de markt.

Efficiëntie en precisie verbeteren

Het centraliseren van productinfo door PIM vermindert aanzienlijk de kans op fouten. Gecombineerd met de efficiëntie van ERP in het stroomlijnen van bedrijfsprocessen, leidt dit tot vlottere operationele workflows en een verkorte time-to-market.

Samenwerking stimuleren

PIM en ERP moedigen betere samenwerking aan tussen afdelingen. Marketing kan bijvoorbeeld nauw samenwerken met inkoop en productie voor een snelle productlancering. Dit gedeelde gegevensgebruik helpt knelpunten in het lanceerproces vroegtijdig te identificeren en op te lossen.

Marktrespons versnellen

Met gecentraliseerde productgegevens kunnen bedrijven vlot inspelen op marktveranderingen. Dit leidt tot snelle aanpassingen van productinformatie of het introduceren van nieuwe varianten in reactie op consumententrends, wat de time-to-market ten goede komt.

Voorraadbeheer optimaliseren

ERP-systemen geven real-time inzicht in voorraden, bestellingen en leveringen, wat efficiënte productie en distributie bevordert zonder onnodige vertragingen of tekorten en zo bijdraagt aan een snellere time-to-market.

Conclusie

De synergie tussen PIM en ERP is essentieel om snel op de markt te kunnen inspelen. De verbeterde efficiëntie en nauwkeurigheid in het beheer van productinfo en bedrijfsprocessen stellen bedrijven in staat om adequaat te reageren op marktveranderingen. In de strijd om innovatie en productlanceringen is snelheid cruciaal. Ondernemingen die inzetten op de samenwerking tussen PIM en ERP hebben onmiskenbaar een streepje voor.

YOU GAC
Growing Together