'het vervangen van een bestaande CRM-oplossing in de cloud door Dynamics 365'

In het kort..
Organisatie
BSU
Software oplossingen
CRM
Branche
IT dienstverlener - Digitale werkomgevingen

“De hele wereld kijkt van buiten naar binnen. Ik denk dat je dat beter kan omdraaien. Daarom ga ik altijd van binnenuit naar buiten toe. In plaats van zeggen ‘we willen zoveel winst maken en gaan daar de organisatie op inrichten,’ doen wij het andersom. De mensen die hier rondlopen hebben een passie voor techniek, dat brengt ons samen. Wij denken dat we door die mensen bij elkaar te brengen automatisch renderend worden. Met die ommezwaai zijn we zes en een half jaar geleden begonnen. Echt vanuit de mens werken. Wat vinden we mooi om te doen? Waar geloven we in en waar dromen we van? Dat hebben we omgezet in een filosofie en een bedrijfscultuur die ook financieel succesvol is.”

Bas Mélotte is operationeel verantwoordelijke bij BSU, een organisatie die digitale werkomgevingen waarin de mens centraal staat realiseert. Dat wordt mogelijk gemaakt door de focus op ontwikkeling van de eigen medewerkers en organisatie te leggen. Bas: “BSU is een organisatie waar de ontwikkeling van medewerkers centraal staat. Mensen zijn minimaal twintig procent van hun tijd bezig met ontwikkeling. Dat is in relatie tot zichzelf, in relatie tot de organisatie én in relatie tot proces- en propositieverbetering.”

Gebruik maken van het collectief
Bas: “Ik ben altijd bezig met de vraag hoe je dingen beter kan doen. Veel mensen zijn gewend om uurtje-factuurtje te werken. Dan doe je wat je altijd deed. Je gebruikt je eigen maatwerkdingen en slimmigheidjes en dat is het dan. Dat is ergens wel te begrijpen. Als je stuurt op declarabiliteit en afrekent op declarabiliteit, dan gaan mensen zo lang het declarabel is door met wat ze altijd al deden. Ik vind dat bijna iedereen structureel te veel en te hard werkt. De enige manier om daar wat tegen te doen is gebruik maken van het collectief. Als je goed gebruik maakt van de kwaliteiten van alle mensen om je heen, dan kun je met dezelfde mensen veel meer mooie dingen doen. Je moet dan wel geduld hebben en niet als je eindelijk efficiency te pakken hebt, je agenda gelijk volduwen met meer.”

Eigen trainingsprogramma
“Wij reserveren voor iedere persoon twintig procent van zijn tijd voor eigen ontwikkeling. Dat is een voortdurend proces dat wij ontwikkelen als organisatie. Je kan een training, opleiding of een eventbezoek doen. Maar we hebben ook een intern aanbod. We zijn een eigen trainingsprogramma aan het ontwikkelen. Bepaalde soft- en hard-skills zijn zo specifiek voor ons als organisatie dat we daar een trainer voor hebben. Die ontwikkelt met ons trainingen die specifiek voor onze organisatie zijn. Als je nadenkt over je eigen vak, voelt wat dat inhoudt en waar je in je toegevoegde waarde naartoe moet groeien, dan kun je slimmer worden en het – vooral ook voor jezelf – leuker maken. Vanuit die ruimte kun je gaan groeien.”

Digitale werkomgevingen voor bedrijven
BSU bestaat in zijn kern uit twee bedrijven die steeds dichter naar elkaar groeien. Bas: “We zijn business partner van KPN en Vodafone-Ziggo. Daarvoor verzorgen we telefonie, internet en IT-diensten die daarbij horen. Ons IT bedrijf, BSU IT, levert digitale werkomgevingen voor bedrijven. Het maakt niet uit met welke applicaties je werkt, wij kunnen die op een veilige manier voor je ontsluiten. Ze zijn dan altijd beschikbaar, vanaf waar je maar wilt. Wij willen in het hart van een organisatie binnenkomen, en zorgen dat de kernapplicatie kan draaien.”

Managementrapportages
Binnen de digitale werkomgevingen verzorgt BSU ook managementrapportages die aangeven welke delen van de infrastructuur veilig zijn, onderhoud of updates vereisen. Bas: “Wij leveren managementrapportages”. Daarvoor partneren wij met andere organisaties. Wij hebben een partnership met een ERP-leverancier uit Uden. Wij hosten de software die op hun beurt dat weer in delen richting hun klanten hosten.”

Toegevoegde waarde leveren in ecosystemen
“Wij zijn er achter gekomen dat we graag met dat soort partijen samenwerken. Wij geloven in ecosystemen waarin wij toegevoegde waarde leveren richting andere softwareleveranciers. Wij helpen ze om succesvoller te zijn bij hun klanten. Dat is dan vanuit hosting, maar wij hebben meer diensten die wij kunnen leveren en die aanvullend zijn op een partij als GAC. GAC is goed in het implementeren van Dynamics 365. Wij kunnen binnen dat domein prima de IT-werkzaamheden van grotere MKB-bedrijven uitvoeren. We zijn hun IT Manager en regelen de veiligheid en beschikbaarheid van applicaties en data zoals de eindklant dat graag wilt.”

CRM-oplossing vervangen door Dynamics 365
BSU vroeg GAC om een bestaande CRM-oplossing in de cloud te vervangen door Dynamics 365. Iedere afdeling binnen de organisatie werkte met een op zichzelf goed werkend systeem, maar overkoepelende samenhang ontbrak. Er werd een roadmap bedacht waarin BSU wordt ondersteund door een keten van op één lijn liggende systemen. Daarmee zou iedere afdeling met dezelfde waarheid, workflows, processen en taken werken. Uiteindelijk moet iedere persoon binnen BSU op een makkelijke manier kunnen doen wat hij leuk vindt, wetende dat het binnen de systemen geborgd is.

Van elkaars proposities gebruik maken
Bas: “We zijn hiervoor met GAC gaan samenwerken omdat we beiden van elkaars proposities gebruik willen maken. Samenwerken is de enige manier waarop je leert wat voor bedrijf je bent, met wie je zaken aan het doen bent en hoe je elkaar kunt helpen naar een volgend niveau. Je bouwt samen iets op waarmee je meerwaarde voor klanten creëert. In de samenwerking leer je hoe je elkaars gaten kan opvullen, je kan je aan elkaar spiegelen en daar de dienstverlening op bouwen.”

Het krachtpunt van GAC is expertise
De implementatie vereiste flexibiliteit van beide IT-dienstverleners om de processen te verweven en tot een mooi resultaat te komen. Bas: “Het krachtpunt van GAC is expertise op het gebied buiten ons gezichtsveld. Wij bepalen hoe we bij BSU de processen willen hebben binnen de Dynamics Systemen. GAC heeft de kennis over CRM-systemen om die implementatie te realiseren. Zij weten hoe je het moet installeren en waar je aan moet denken.”

Kennis delen
Daarnaast kenmerkt de samenwerking met GAC zich door het delen van die kennis. Bas: “Je krijgt niet te horen, ‘ik ben consultant en je mag niet op mijn bordje meekijken’. GAC is open en eerlijk. We moeten van elkaar leren én we willen van elkaar leren. Zij zeggen ‘ik doe het op die manier, ben je het met me eens?’ De consultants van GAC hadden ook de intentie om de processen van BSU te begrijpen. Dat vond ik fijn. GAC bracht operationele kennis in die aangevuld werd door onze strategische keuzes in het systeem.”

Dynamics 365 biedt inzicht
Inmiddels is de Dynamics 365 implementatie bijna een jaar actief. Het grootste voordeel dat deze biedt voor BSU is inzicht. Dynamics 365 biedt inzicht in wat de klanten doen en welke kansen er zijn. Boven alles legt het de eigen bedrijfsprocessen van BSU bloot. Met Dynamics 365 is te zien hoe de planning en de uitvoer zich tot elkaar verhouden. Bas: “Je kan bijvoorbeeld nu je eigen functieprofiel toetsen vanuit je CRM. Dat geeft je veel meer informatie waarmee je iemand kan begeleiden in zijn persoonlijke ontwikkeling, of waarin collega’s elkaar zouden kunnen begeleiden.”

Je CRM-systeem gaat juist voor je werken
Bas: “CRM helpt met het vastleggen van data. Het is zeker niet archiveren, dat zie ik altijd als: je zet het in de kast, doet de deur dicht en kijkt er niet meer naar. Je CRM-systeem gaat juist voor je werken. Je kunt er analyses op maken en keuzes mee onderbouwen. De volgende stap is om steeds meer collega’s met Dynamics te laten werken. We gaan kijken naar Project Service Automation, Customer Service en integratie met NAV/Business Central. De ultieme wens is om bepaalde huidige systemen uit te kunnen schakelen en op te nemen in de keten. Dan kunnen we straks, gechargeerd, vanuit één systeem precies zien: wie is er bezig met implementeren van nieuwe IT omgevingen en hoe loopt dat? Wat voor facturen komen er uit ons proces? Zijn die facturen al betaald? Wat is de ratio tussen declarabiliteit en facturabiliteit? Zijn er nog kansen? Kunnen we de klanten ergens mee helpen? Uiteindelijk is de Service-to-Circle dan rond.”

ICT bedrijf BSU over de Digitale Transformatie met GAC Business Solutions
In 2019 ontving BSU een Digitale Koploper Award. De Digitale Innovatie Koploper Award (DiKA) is door GAC ingevoerd om toporganisaties te erkennen die op inspirerende wijze invulling geven aan de Digitale Transformatie. Deze video werd opgenomen om het bedrijf tijdens Smart Central 2019 voor te stellen.
YOU GAC
Growing Together