'Van NAV on premise naar 100% cloud'

In het kort..
Organisatie
Autotechnics
Software oplossingen
Business Central SaaS
Aantal gebruikers
6
Branche
Groothandel Automaterialen

Autotechnics is een leverancier van vering, schokdempers en luchtveringsystemen. Zij streven naar een optimale balans tussen techniek en comfort voor automobilisten. Al langer werken zij met GAC samen. “We waren tevreden over NAV, we werkten met een van de eerste versies,” vertelt Tom Steehouder, general manager Autotechnics. “Regelmatig belden de accountmanager ons op of we naar nieuwe software wilden overgaan. Maar het draaide nog gewoon. In al die jaren zijn we nooit meegegaan met updates. Toen bleek dat de ondersteuning weg zou vallen wisten we: nu is het tijd om over te stappen.”

Het stond buiten kijf dat ze die overstap onder begeleiding van GAC wilden maken. “In het verleden liep de samenwerking altijd goed, nu voelde het in de gesprekken ook goed,” aldus Tom. “Er is ons niets opgedrongen, er werd naar ons geluisterd en er werden zinvolle oplossingen aangedragen. Het is niet eens bij me opgekomen om op zoek te gaan naar een andere partij. Ook al zitten ze hemelsbreed ver van ons vandaan; 210 km om precies te zijn. Bij GAC sta ik inmiddels bekend als notoire laatkomer.”

Volledig in de cloud

“Wij zijn een klein bedrijf. Investeren in hardware betekent voor ons enorme kosten maken. Na korte tijd is software vaak niet meer actueel. Dan blijf je investeren. Daarom hebben we besloten om volledig in de cloud te werken. Het bevalt perfect. Zeker nu, in coronatijd, ervaren we enorme voordelen. Iedereen werkt eenvoudig vanuit huis, je logt via de cloud in. In het begin was ik wel een beetje angstig, hoor. Zou het bedrijfszeker genoeg zijn, zouden ondersteuningen niet uitvallen? Maar het gaat heel goed, we zijn niet tegen grote problemen aangelopen. Alles wordt geregeld en de updates lopen achter onze schermen gewoon door, terwijl wij ons werk doen. Natuurlijk heb je wat gewenningstijd nodig. Al was het een voordeel dat we vanwege het oude gebruik veel terminologie kenden. Daardoor konden we goed zoeken. Het is net als bij een verhuizing: je hebt alles nog, maar soms weet je niet meer wat in welke doos zit.”

De voordelen van Business Central SaaS

Autotechnics werkt sinds een jaar met Business Central SaaS. Door de overstap naar digitaal kunnen private label klanten beter geïnformeerd worden over de levertijden. In de oude omgeving was dat niet mogelijk. “De klanttevredenheid is hierdoor gestegen. Ook zijn onze arbeidsprocessen verbeterd,” vervolgt Tom. Autotechnics is afgestapt van maatwerkprocessen, de focus ligt nu op de standaard. Omdat Autotechnics een kleinere klant betreft is vooraf middels de diagnose afgestemd hoe dit project realistisch uit te voeren. Het betekende veel commitment vanuit Autotechnics en een duidelijke afstemming wie wat doet. Steehouder: “Binnen ons bedrijf was ik verantwoordelijk voor de implementatie. Je krijgt zo veel mee en bent later ook het aanspreekpunt. De samenwerking liep vanaf de eerste dag goed. Het moet klikken, en dat deed het zeker.”

Auto onderdelen leverancier Autotechnics over de Digitale Transformatie met GAC
In 2019 ontving Autotechnics een Digitale Koploper Award. De Digitale Innovatie Koploper Award (DiKA) is door GAC ingevoerd om toporganisaties te erkennen die op inspirerende wijze invulling geven aan de Digitale Transformatie. Deze video werd opgenomen om het bedrijf tijdens Smart Central 2019 voor te stellen.
YOU GAC
Growing Together